El jurat fixe del concurs, presidit per l’edetà Manuel Galduf, està format per sis membres de prestigi internacional

Per a la final, el tribunal s’amplia amb altres tres membres.

Una part fonamental del I Concurs de Direcció d’Orquestres “Llíria City of Music” és el jurat, que serà l’encarregat d’escollir els guanyadors i els candidats que van superant cadascuna de les quatre fases de la competició.

El jurat regular del concurs està presidit per Manuel Galduf, el reconegut director edetà; que compartirà el panell del jurat amb el britànic John Carewe, el veneçolà Carlos Riazuelo i els espanyols Francisco Coll, Virginia Martínez, Francisco Coll i Cristóbal Soler; qui actuarà com a secretari del jurat amb veu però sense vot.

Per a la final, que se celebrarà el divendres 16 i el dissabte 17 de juliol, s’uniran altres tres membres: Jacques Mercier, Andrés Salado i José María Moreno. També formaran part del jurat de la final – amb veu, però sense vot – els gerents i directors artístics o titulars de les orquestres col·laboradores.

El jurat, conformat pel departament de Cultura i el director artístic del I Concurs de Direcció d’Orquestres “Llíria City of Music”, ha volgut conformar un panell de professionals de primer nivell i de projecció internacional amb perfils europeus i americans.

El jurat fixe del concurs

Manuel Galduf. President del jurat. (Llíria, 1940). És el director edetà de major prestigi i amb major trajectòria de tot el segle XX. Després de completar els seus estudis a la Banda Primitiva, es va especialitzar en direcció d’orquestra, composició, violí, piano i oboè al Conservatori de València.

Va ser director titular de l’Orquestra de València, entre l’any 1983 i el 1997. I ha dirigit algunes de les orquestres més prestigioses del món com l’Orquestra de RTVE, la Nacional de França o l’Òpera de Montecarlo.

És acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles. I va ser catedràtic de direcció al Conservatori Superior Joaquín Rodrigo de València. També ha sigut director musical de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana des del 1999.

John Carewe. Vocal. Format en Londres i París, ha sigut alumne de reconegudes batutes com Walter Goehr, Max Deutsch, Messian i Boulez; fins a culminar sent el compositor, director d’orquestra i professor de direcció d’orquestra en la Royal Academy of Music.

Durant les dècades dels 1950 i 1960, va realitzar nombroses estrenes amb el New Music Ensemble en Londres i els principals festivals del Regne Unit; fins a convertir-se en el director principal de la BBC Welsh Orchestra en Cardiff l’any 1966.

En les dècades posteriors, va realitzar un periple de visites anuals a Argentina, Xile, Uruguai i Brasil; així com concerts amb les principals orquestres simfòniques de ràdio europees com la de Berlín, Colònia, Frankfurt i Hamburg.

A més, compta amb una extensa discografia en què destaca un cd que conté Història d’un soldat d’Stravinsky, que és una de les obres del concurs.

Carlos Riazuelo. Vocal. El director veneçolà-espanyol va estudiar Direcció Orquestral amb Franco Ferrera (Itàlia) i George Hurst (Anglaterra); encara que culmina els seus estudis de perfeccionament en el Guildhall School of Music and Drama de Londres, rebent el Premi de l’editorial Ricordi.

A l’acabar la seua formació, va ser nomenat director artístic de l’Orquestra Simfònica Municipal de Caracas i és convidat a dirigir la majoria d’orquestres del país.

A Espanya, ha dirigit sarsuela al Teatre de “La Zarzuela” i a l’Òpera de Madrid i concerts simfònica a Còrdova, Galícia, el Principat d’Astúries, València, Elx i les Illes Balears, entre d’altres.

En l’actualitat, és director d’orquestra i professor de direcció d’orquestra en les universitats dels estats de Florida i Lusiana en els Estats Units.

Virginia Martínez. Vocal. Després de graduar-se al Conservatori Superior de Música, estudia la carrera de Direcció d’Orquestra a Viena, amb Reinhard Schwarz i Georg Mark.

Comença la seua projecció amb el títol “Jove de l’Any” 2004 de la Conselleria de Joventut de la Regió de Múrcia i és nomenada assistent en el Gran Teatre del Liceu i a l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

Ha dirigit nombroses orquestres entre les quals es troben l’Orquestra Nacional d’Espanya, l’Orquestra Nacional de Singapore, l’Orquestra de València o l’Orquestra Filharmònica de Gran Canària.

L’any 2019 és elegida una de las “Mujeres del Año” pel Grupo Vocento i rep la distinció “Mujer murciana del Año 2018”.

Des del 2012, és la directora artística i titular de l’Orquestra Simfònica de la Regió de Múrcia i de l’Orquestra de Joves de la regió.

Francisco Coll. Vocal (València, 1985). És Premi internacional ICMA 2019 i és, sens dubte, un dels compositor valencians de major projecció internacional.

La seua música ha sigut interpretada i encarregada per les orquestres més importants del panorama mundial com la Filharmònica de Los Ángeles, Ensemble InterContemporain, l’Orquestra Simfònica de Birmingham o l’Orquestra Simfònica Escocesa de la BBC.

L’any 2014, obté un gran èxit amb l’estrena de la seua òpera de cambra Café Kafka a la Royal Opera House de Convent Garden.

Va debutar com a director l’any 2014 amb un doble concert, dirigint la Camerata Bern amb les solistes Patricia Kopatchinskaja i Sol Gabetta.

Cristóbal Soler. Secretari amb veu però sense vot. Està considerat com un dels directors més importants de la seua generació, fruit d’una sòlida i rigorosa formació en Viena amb directors com Nikolas Harnoncourt, Wolfgang Sawallisch o Mariss Janson.

Durant sis temporades, ha sigut director titular del Teatre de la Sarsuela de Madrid. A més,  va ser director artístic i fundador de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, entre el 1995 i el 2010.

Al llarg de la seua trajectòria, ha treballat en la recuperació del patrimoni líric i ha realitzat importants treballs pedagògics. I, com no, ha dirigit algunes de les orquestres més prestigioses, entre les que destaquen l’Orquestra i Cor de RTVE, l’OBC Nacional de Catalunya, l’Orquestra de València i l’Orquestra Simfònica de Bilbao, entre d’altres.

Els tres membres, amb vot, que se sumen per a la final

Jacques Mercier. Estudia al Conservatori Nacional Superior de Música de París, on guanya el Primer Premi de Direcció per unanimitat. A continuació, va ser guardonat amb el Primer Premi del Concurs Internacional de Joves Directors de Besançon.

Ràpidament, inicia una carrera en què dirigix prestigioses agrupacions: l’Orquestra de París, l’Orquestra Nacionald e Ràdio França, l’Orquestra Simfònica de Londres i l’Orquestra Filharmònica de Moscou.

Durant set anys, ha exercit el càrrec de director resident de la Filharmònica de Ruku a Finlàndia. L’any 2002 va rebre la distinció “Personalitat musical del 2002” que concedix la Unió Professional de Crítics Dramàtics i Musicals.

Andrés Salado és, actualment, el director titular i artístic de l’Orquestra d’Extremadura. Tanmateix va estudiar direcció orquestral, després de completar els seus estudis com a intèrpret al Reial Conservatori Superior de Música de Madrid; amb mestres com Miguel Romea, Peter Rundell, Jorma Panula, Sandro Gorli, Peter Gülke, Peter Eötvös o Antoni Ros Marbà.

Al llarg de la seua carrera, ha agafat la batuta de les principals orquestres espanyoles: ONE; Orquestra Simfònica de RTVE, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya; i les orquestres simfòniques de Madrid, Bilbao, Navarra, Extremadura, València o les Illes Balears.

L’any 2016, va guanyar el premi Princesa de Girona d’Arts i Lletres.

José María Moreno està considerat com un dels directors espanyols més apassionats, enèrgics i versàtils. Un dels motius és per ser un dels pioners de les tècniques de Hun Yuan Taichi Chuan aplicades a la direcció d’orquestra, sota les ensenyances del mestre Pedro Valencia.

En addició, ha dirigit orquestres com les Simfòniques de Berlín, Brandemburgo, la Simfònica Nacional de Colòmbia o les Simfòniques de Madrid, Galícia, València i Barcelona.

Actualment, és director titular de la Filharmònica de Màlaga, director de la Simfònica de Quintana Roo (Mèxic) i principal invitat de l’Orquestra Opera no Patrimonio (Portugal).

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.