Llíria City of Music busca a la millor batuta jove del món


El 12 de juliol arranquen les fases finals de l’únic Concurs de Direcció d’Orquestra a Espanya

Les 25 persones finalistes de la primera edició del Concurs Internacional de Direcció d’Orquestra Llíria City of Music (CIDO) arribaran a la ciutat edetana dilluns que ve amb un clar objectiu: ser reconegudes com la millor batuta jove del moment i obtindre el privilegi de dirigir a les deu prestigioses orquestres professionals involucrades en este gran esdeveniment cultural.

Per a arribar a esta fase presencial a Llíria, els 25 aspirants ja han hagut de superar un dur filtre previ, perquè van ser 188 candidats i candidates de 35 nacionalitats diferents els que es van inscriure en el concurs durant el mes d’abril, la qual cosa mostra la magnífica repercussió aconseguida en esta primera edició i l’imant de prestigi amb què Llíria continua atraient a les millors figures musicals de totes les esferes.

Directors de 17 nacionalitats

Les joves batutes aspirants, totes menors de 35 anys, procedeixen de 17 països diferents. Cinc són espanyols, tres estatunidencs, tres d’origen veneçolà i dos d’origen italià. La resta arriben a Llíria des de diferents punts del globus: la Xina, Alemanya, Bulgària, França, l’Argentina, Rússia, Eslovàquia, Portugal, el Japó, Hongria, Mèxic i Corea del Sud. Totes estes nacions estaran representades en una exigent competició internacional que durant una setmana convertirà a la ciutat edetana en la capital de les batutes mundials.

Cooperació dins de la Xarxa UNESCO

La competició s’emmarca dins dels objectius de Llíria com a Ciutat Creativa de la UNESCO, compromesa amb la formació i busca de joves talents i cooperant en pro de la cultura amb diferents ciutats de la Xarxa UNESCO. En aquest cas amb Metz, que estarà representada pel famós director Jacques Mercier com a membre del jurat, i Sevilla, la Real Orquesta Sinfónica de la qual és una de les col·laboradores. Altres ciutats com Bolonya, Hannover i Liverpool també han col·laborat en la difusió del concurs en els seus respectius països. Mitjançant l’intercanvi de coneixements entre diferents cultures i nacions i la busca consensuada de joves promeses de la Direcció d’Orquestra es promou el quart dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030: l’Educació de Qualitat. No existeix actualment a Espanya un altre concurs de similars característiques i l’objectiu és que la cita de Llíria es consolide bianualment com a referència aspiracional per a totes les batutes joves del planeta.

Solidaritat a través de Músics sense Fronteres

El CIDO Llíria 2021 tindrà a més un important vessant solidari, lligada també a la missió de Llíria dins de la Xarxa UNESCO. En col·laboració amb ‘Músics Solidaris sense Fronteres’ i el seu programa ‘Banc d’Instruments’ s’impulsarà una campanya per a la captació d’instruments musicals. L’objectiu és formar amb ells una jove banda musical en un barri en condicions de vulnerabilitat de Santo Domingo, capital de la República Dominicana. Com Llíria, Santo Domingo és també part de la Xarxa de Ciutats Creatives de la UNESCO, per la qual cosa participarà de manera activa en la distribució dels instruments i donant visibilitat al projecte solidari.

Una competició oberta al públic

La competició estarà dividida en quatre fases, que es disputen entre el dimarts 13 i el dissabte 17 de juliol. Les dues primeres fases tindran lloc en el Conservatori Professional de Música de Llíria, mentre que la tercera fase i la final s’emplaçaran en el teatre de la Unió Musical. Totes elles estaran obertes al públic de manera gratuïta, mitjançant reserva a través de l’app de Llíria, descarregable en http://www.lliria.es/es/content/app-lliria. En totes les fases del concurs el jurat valorarà als candidats i candidates en els següents criteris: gestualitat expressiva, interpretació, so, dinàmiques, articulació, afinació i balanços. Al final de cada jornada de la competició, l’organització del concurs farà públic el resultat i informarà de quins són els participants que passen a la següent fase. Per contra, la fallada de la final es donarà a conéixer durant el Concert de les Bandes en què participaran l’Ateneu Musical i d’Ensenyament Banda Primitiva i la Banda Simfònica Unió Musical de Llíria. El concert tindrà lloc el dissabte 17 de juliol, des de les 22.30 hores, en la plaça Major.

Jurat de primer nivell internacional

El jurat del concurs, presidit per l’edetà Manuel Galduf, està format per membres de prestigi internacional: el britànic John Carewe, el veneçolà Carlos Riazuelo i els espanyols Francisco Coll, Virgínia Martínez i Cristóbal Soler; qui actuarà com a secretari del jurat amb veu però sense vot. Per a la final, que se celebrarà el divendres 16 i el dissabte 17 de juliol, s’uniran altres quatre membres: Jacques Mercier, Andrés Salado, José María Moreno i el crític musical Justo Romero.

Orquestres i institucions participants

Una altra mostra de la magnitud del Concurs Internacional “Llíria City of Music” és el nivell de les orquestres col·laboradores en la seua primera edició: Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orquesta de Valencia, Orquesta Filarmónica de Málaga, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Oviedo Filarmonía, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta de Extremadura i Real Orquesta Sinfónica de Sevilla. El guanyador tindrà l’oportunitat de dirigir-les a totes elles al llarg de les dues següents temporades.

Setmana musical paral·lela al Concurs

Paral·lelament al concurs, Llíria es convertirà en l’escenari dels millors concerts amb la Setmana Musical CIDO “Llíria City of Music”, que la Regidoria de Cultura organitza entre el 10 i el 17 de juliol. Durant estos dies s’oferirà una programació musical molt diversa, amb tota mena de formacions: grups de jazz, de cambra, música vocal i grans formacions orquestrals i bandístiques. L’agenda es pot consultar en la web Llíria City of Music.

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.