Torna el projecte turístic-cultural de Llíria, Històries Nocturnes

LES ACTIVITATS PROGRAMADES ES REALITZARAN TOTS ELS DISSABTES DEL MES DE NOVEMBRE

El programa turístic-cultural Històries Nocturnes torna als monuments de la capital del Camp de Túria després de dos anys d’absència per la pandèmia. Organitzat per la Regidoria de Turisme de l’Ajuntament de Llíria, l’activitat va ser premiada per la Diputació de València com el millor projecte de desenvolupament turístic de la província en la seua primera edició, l’any 2004. Des de llavors, s’ha convertit en una referència del turisme cultural valencià en interpretar el patrimoni històric de diferents èpoques d’una manera original i amb diferents disciplines artístiques.

Així, “Històries Nocturnes: Patrimoni, Personatges, Melodies i Bon Paladar” arriba a la seua dissetena edició amb nombroses novetats. El cicle continua sent dirigit i presentat pel seu creador, el tècnic de Turisme Vicent Sesé, i compta amb la participació com a convidats especials del músic gallec Abraham Cupeiro amb el Ensemble Llíria City of Music, els guies de Rutas Pueblos, la Federació del Comerç de Llíria o la formació portuguesa Tango4Women.

A diferència dels anys precedents, Històries Nocturnes 2022 es realitzarà en període tardorenc, i no a l’estiu. Ocuparà els quatre dissabtes del mes de novembre. Els dos concerts programats se celebraran a les 19.30 hores, mentre que les visites guiades començaran a les 17.30 hores.

A més, com a espais històrics, l’edició d’enguany incorpora, per primera vegada, la rèplica del mosaic romà de Ca Porcar i el Portal de la Traïció del Pont del Vidre. Per a participar, és necessari inscriure’s prèviament en l’App o web municipal.

Activitats programades
Amb el títol de “El Preàmbul”, el cicle arrancarà el dissabte 5 de novembre, amb un viatge musical a través de la història de Llíria, des de la cultura ibera fins a l’època barroca, passant per la civilització romana, l’Edat Mitjana i l’esplendor del Renaixement. El concert oferit per Abraham Cupeiro i l’Ensemble Llíria City of Music serà el protagonista d’esta jornada.

El següent dissabte, dia 12, tindrà lloc el segon capítol, “Els Orígens”, que recorrerà la ruta de la Edeta Romana. Es visitaran jaciments arqueològics com els Mausoleus Romans i Termes de Mura i, com a novetat, la rèplica mimètica del mosaic dels XII Treballs d’Hèrcules realitzada en 2019 per l’escultor valencià Rodolfo Navarro.

El dissabte 19 serà el moment de la ruta de la Lyria Medieval i del tercer capítol, “La Màgia”. Es visitaran els monuments arquitectònics dels Banys Àrabs, el Portal de la Traïció, recentment rehabilitat, i l’església de la Sang, declarada Monument Nacional al 1919.

El cicle cronològic finalitzarà el 26 de novembre, amb l’últim dels capítols, “El Desenllaç”, d’època contemporània. La protagonista serà la música en viu de Tango4Women, agrupació musical femenina originària de la ciutat portuguesa de Leiria que, com Llíria, pertany a la Xarxa de Ciutats Creatives de la UNESCO en la categoria de Música.

El regidor de Turisme, Paco García, ha declarat que “és un orgull per a la Ciutat de la Música l’haver recuperat este prestigiós projecte que tracta el patrimoni edetà amb rigor històric utilitzant tècniques interpretatives avantguardistes i respectant la tradició oral al més pur estil mediterrani”.

De la mateixa manera, l’edil ha manifestat que “és una satisfacció la col·laboració, en esta edició, dels restaurants de la Federació del Comerç de Llíria que oferiran gratuïtament un sopar per a dues persones basat en el menú llirià per cadascun dels capítols i que serà sortejat entre les persones participants”.

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.