Les 25 promeses de la direcció orquestral competiran a Llíria per ser la millor batuta jove del món

Llíria està preparada per a buscar a l’hereu de l’hongarés Levente Török, flamant guanyador del primer ‘CIDO’ al 2021. La segona edició del Concurs Internacional de Direcció d’Orquestra “Llíria City of Music” arranca el pròxim 17 de juliol amb 25 aspirants de 13 nacionalitats diferents. La cita, organitzada per l’Ajuntament de Llíria en col·laboració amb l’Asociación Española de Directores de Orquesta (AESDO), a més d’un important incentiu econòmic, ofereix la possibilitat al guanyador o guanyadora de dirigir algunes de les millors orquestres nacionals i internacionals durant les temporades 2025/26 i 2026/27.

Llíria, Ciutat Creativa de la Música per la UNESCO, es convertirà de nou “en el centre de la música internacional, gràcies a un concurs que premia el talent, l’esforç i la perseverança dels joves”, ha explicat l’alcalde de Llíria, Joanma Miguel. “Esperem que les persones candidates disfruten del concurs i també el públic que podrà assistir a escoltar les diferents fases del concurs”.

La competició de la segona edició començarà el 18 de juliol amb quatre fases eliminatòries que serviran per a triar la millor batuta jove del panorama internacional, i es desenvoluparà fins al 22 de juliol amb la final. “Mantenim l’estructura que va funcionar tan bé en la passada edició, i l’exigència continua sent la mateixa”, relata la regidora de Cultura, Mª José Llopis. “Hem plantejat un repertori del màxim nivell, tot un repte per als participants i comptem amb un jurat format per professionals de referència”, ha afegit.

Els 25 aspirants s’enfrontaran a obres de Schönberg, Beethoven, Haydn o Txaikovski, entre altres. El seu treball serà avaluat per un jurat presidit per l’edetà i antic director de l’Orquestra de València, Manuel Galduf, qui estarà acompanyat per Virginia Martínez, directora titular i artística de l’Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia; Filipe Cunha, director titular de l’Orquestra Filharmònica de Braga (Portugal); Andrés Ascanio, director acadèmic musical de El Sistema de Venezuela; i Cristóbal Soler, director artístic del certamen.

A més, per a la final del dissabte 22, s’incorporaran José María Moreno, director artístic i titular de l’ Orquesta Filarmónica de Málaga; Víctor López, director artístic i titular de l’Orquesta Sinfónica de Andalucía; Manuel Herrero, subdirector artístic de l’Orquestra RTVE; Jaume Gavilán, agent artístic de l’Orquestra ADDA-Simfònica d’Alacant; i Vicent Ros, director gerent de l’Orquestra de València.

Aspirants de primer nivell internacional
Les 25 batutes finalistes han sigut seleccionades d’entre les més de 120 persones menors de 35 anys que van presentar la seua sol·licitud. El 64% són estrangeres, de nacionalitats tan dispars com França, els Estats Units, el Japó, la Xina, l’Argentina o Corea.

Ells i elles són: Sieva Borzak (Itàlia); Lorena Escolar, Rafael Grau, Daniel Huertas, Daniel Martínez, Marcel Ortega, Pablo Pegalajar, Eros Quesada, Bernat Quetglas, Daniel Ros Espanya); Scott Gentile, Sasha Colnik-Brower (els Estats Units); Oren Gross-Thaler (Israel); Daniel Joseph (el Regne Unit), Hae Lee (Corea); Maximilian Leinekugel (Alemanya); Brian Liao, Chi-Iuan Lin (la Xina); Alezander Marinesku (Rússia); Jakub Montewka (Polònia); Clément Nonciaux (França); Riku Otamoto, Tatsuma Takahashi (el Japó); Fernando Palomeque (l’Argentina); i Clara Wagsteiner (Àustria).

Orquestres col·laboradores
El concurs reparteix 8.500 euros en premis econòmics. 5.000 d’ells seran per al guanyador o guanyadora que, a més, tindrà l’oportunitat de ser convidada a dirigir les següents agrupacions: Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española, Orquestra de València, Orquesta Sinfónica de El Sistema de Venezuela, Orquesta ADDA-Simfònica de Alicante, Orquesta de Extremadura, Orquesta Filarmónica de Málaga, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Oviedo Filarmonía, Orquesta Ciudad de Granada i Orquesta Sinfónica de Andalucía.

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.