Les entitats musicals de Llíria mostraran la riquesa patrimonial de la ciutat en el festival internacional de Turquia

El prestigi musical de Llíria i la seua riquesa patrimonial ressonen cada vegada amb més força a nivell internacional. Gràcies a la seua pertinença a la Xarxa de Ciutats Creatives de la UNESCO, les quatre principals agrupacions musicals edetanes han sigut convidades a participar en un innovador festival en línia organitzat per Sanliurfa, una històrica ciutat turca a poca distància del riu Eufrates, que tindrà lloc del 16 al 18 de juny.

      Per a este esdeveniment, les agrupacions musicals edetanes s’han organitzat en diferents formacions per a oferir al món parteix del seu repertori des de quatre enclavaments patrimonials. Així, el “Quintet Vent a Cinc” de la Banda Primitiva de Llíria actuarà als Mausoleus Romans; l’Agrupació Musical Edetana “Vicente Giménez” a Ca la Vila; el “Grup Harmoniemusik” de la Unió Musical als Banys Àrabs; i l’Orquestra de Plectre “El Micalet” a l’església de la Sang. Tots estos concerts han sigut prèviament gravats i sonoritzats amb l’última tecnologia digital per a mostrar internacionalment l’excel·lència musical i patrimonial de Llíria City of Music.

      El festival, que compta amb l’aval dels màxims responsables del turisme a Turquia, pretén unir a través de la música a Ciutats Creatives amb un ric patrimoni multicultural. Per este motiu s’ha triat a Llíria al costat d’altres cinc ciutats de la Xarxa UNESCO: Kirsehir (Turquia), Bakú (l’Azerbaidjan), Essaouira (el Marroc), Ibagué i Bogotà (Colòmbia).

      L’alcalde del municipi metropolità de Sanliurfa, Zeynel Abidin Bey Azgul, va convidar mitjançant una carta a l’edil edetà Manuel Civera, que va acceptar la invitació i es va comprometre a impulsar la candidatura de Sanliurfa dins de la Xarxa de Ciutats Creatives: “Per a Llíria és un honor ser convidada a un esdeveniment internacional de tal magnitud, en el qual podem mostrar a tot el planeta el que més ens defineix: l’excel·lència dels nostres músics i la riquesa de la nostra herència multicultural. Segur que molts espectadors se sentiran atrets a visitar la nostra ciutat i nosaltres els rebrem amb els braços oberts”.

      “Ens sentim molt units a Sanliurfa -antiga Edesa- no sols pel nom i pel nostre ric passat, sinó també per les nostres aspiracions de futur dins de la Xarxa UNESCO. Tant de bo molt prompte Sanliurfa puga ser membre de ple dret com Llíria. Organitzar un festival internacional d’estes característiques en els temps que corren demostra un ferm compromís cultural que ens fa donar nostra més sincera enhorabona a esta ciutat amiga de Turquia”, ha afegit.

      El festival podrà seguir-se en línia a través de www.youtube.com/sanliurfabld i arrancarà el dimecres 16 de juny a les 13.15 hores. Les actuacions de Llíria estan previstes per al dimecres 16 a les 15.45 hores (Unió Musical i “Vicente Giménez”) i el dijous 17 a les 15.30 hores (Banda Primitiva i “El Micalet”). Des de la una del migdia i fins a les huit de la vesprada del dimecres i el dijous es podrà disfrutar en línia d’una variada selecció musical amb excel·lents imatges de països com Colòmbia, l’Azerbaidjan, Turquia o el Marroc. El divendres 18 representants de Llíria City of Music participaran en sengles panells que també podran seguir-se en línia, sobre ‘Música i Patrimoni’ i ‘La indústria musical en temps de Covid-19’.

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.