Levente Török guanya el I Concurs Internacional de Direcció d’Orquestra “Llíria City of Music”

Levente Török s’ha convertit en la millor batuta jove del món, en fer-se amb el primer premi del I Concurs Internacional de Direcció d’Orquestra “Llíria City of Music”. El veredicte del jurat, presidit per l’edetà Manuel Galduf, es va donar a conéixer durant el Concert de les Bandes de Llíria, celebrat anit a la plaça Major, amb les actuacions de la Banda Primitiva i la Unió Musical.

Com a guanyador del concurs, va obtindre el guardó de l’Ajuntament de Llíria, entregat per l’alcalde Joanma Miguel i l’edil de Música Pedro Vicente, i també el premi especial AIE (Sociedad de Artistas, Intérpretes o Ejecutantes de la música) que va rebre de mans del seu president, el mestre Luis Cobos.

 A més, tindrà la possibilitat de ser convidat a dirigir a les orquestres col•laboradores de la competició, deu de les millors orquestres professionals d’Espanya: Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orquesta de Valencia, Orquesta Filarmónica de Málaga, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Oviedo Filarmonía, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta de Extremadura y Real Orquesta Sinfónica de Sevilla.

El segon premi va ser per a la directora russa Luibov Nosova, mentre que el tercer es va concedir a l’espanyol Edmon Levon. Tots dos guardons consisteixen en un premi econòmic i un diploma concedit per AESDO, l’Associació Espanyola de Directors d’Orquestra. Per part seua, el premi especial AESDO va ser per a Daniel Ros, mentre que el premi a la projecció de la Fundació Territori i Partitura va recaure en l’americà Andrew Crust.

Els tres finalistes es van enfrontar a una doble prova: un assaig i un concert que es va celebrar en la vesprada d’ahir al teatre de la Unió Musical. Van haver de mostrar el seu talent i la seua capacitat de treball amb obres de diferents estils: una obertura romàntica, ‘Coriolano’ de Beethoven; òpera del classicisme, amb un ària i recitatiu de ‘Don Giovanni’ de Mozart; i música contemporània, amb l’obra d’estrena ‘Cantos’ del compositor valencià Francisco Coll.

Llíria finalitza així una setmana en què la ciutat s’ha tornat a projectar internacionalment dins de l’àmbit musical. Un jurat d’excepció, la direcció artística de Cristóbal Soler i una orquestra resident, formada per músics professionals de Llíria, han fet possible organitzar la primera edició d’una competició que aspira a convertir-se en un referent.

Llíria City of Music mostra, una vegada més, el seu potencial internacional amb este concurs que també ha comptat amb la col•laboració de les ciutats creatives de la UNESCO, Metz i Sevilla, i que ha tingut també una fi solidària a través de ‘Músics Solidaris sense Fronteres’ i el seu programa ‘Banc d’Instruments’ amb el qual es captaran instruments musicals per a un col•lectiu de joves en situació de vulnerabilitat de Santo Domingo, que forma també part de la Xarxa UNESCO, dins dels objectius de cooperació d’esta.

Sobre Levente Török

Després de graduar-se en piano i composició en la Béla Bartók Music High School de Budapest, va estudiar direcció amb Mark Stringer i Yuji Yuasa i repetició amb Konrad Leitner en la Universitat de Música i Arts Escèniques de Viena.

A la primerenca edat de 16 anys, va treballar per a l’Estudi d’Òpera de l’Òpera Estatal d’Hongria, dirigit per Géza Oberfrank. Durant la temporada 2014/15 va treballar com a director assistent del Cor en l’Òpera Estatal de Viena. A més, ha sigut director assistent en reconeguts festivals internacionals, com el Festival Bade-Baden o el Festival Wagner Wels.

Des de 2018 és el director titular del Teatre Ulm (Alemanya). Al 2019 va debutar en l’Òpera Estatal d’Hongria.

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.