El taiwanés Brian Liao és la millor batuta jove del món

La segona edició del Concurs Internacional de Direcció d’Orquesta “Llíria City Of Music” va celebrar la gran final el passat dissabte

Brian Liao és el nom del guanyador de la segona edició del Concurs Internacional de Direcció d’Orquestra “Llíria City Of Music”, certamen que l’erigeix com la millor promesa de la direcció internacional. Ho fa després de cinc dies de competició en quatre fases en les quals el guanyador ha hagut de demostrar el seu gran talent, musicalitat i projecció en l’àmbit de la direcció d’orquestres.

El concurs, organitzat per l’Ajuntament de Llíria amb la col·laboració de l’Asociación Española de Directores de Orquesta (AESDO), va atorgar la segona posició a Daniel Ros i el tercer lloc al britànic Daniel Joseph. Per part seua, Daniel Martínez va aconseguir el premi especial AESDO.

Amb la celebració d’este certamen, el consistori “busca projectar la imatge internacional de la nostra ciutat exportant el que millor sabem fer, música”, ha reconegut l’alcalde Joanma Miguel. En este sentit, el primer edil ha volgut destacar la varietat de procedències dels més de 120 inscrits, provinents de quasi 40 països diferents, “la qual cosa demostra l’àmplia acceptació i projecció del concurs en tan sols dos edicions”.

Per part seua, la regidora de Cultura, Mª José Llopis, ha volgut assenyalar el “magnífic ambient que hem viscut amb els membres del jurat, els participants i tots els melòmans que s’han acostat a gaudir de la música durant estos dies a la nostra ciutat”, reconeguda per la UNESCO com a Ciutat Creativa en la categoria de Música.

La decisió ha estat en mans d’un jurat de prestigi, presidit per l’edetà Manuel Galduf, director titular de l’Orquestra de València (1983-1997), qui ha estat acompanyat per Virginia Martínez, directora titular i artística de la Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia; Filipe Cunha, director titular de l’Orquestra Filarmónica de Braga; Andrés Ascanio, director acadèmic musical de El Sistema de Venezuela; y el director artístic del concurs, Cristóbal Soler. En la fase final, s’han sumat José María Moreno, director titular de la Orquesta Filarmónica de Málaga; Carlos Riazuelo, director de orquestra de Veneçuela; Víctor Eloy López, director titular de la Orquesta Filarmónica de Málaga; Manuel Herrero, subdirector artístic de la Orquesta RTVE; y Jaume Gavilán, agent artístic de l’Orquestra ADDA-Simfònica de Alicante.

 

Quatre fases i un gran concert final

Els participants s’han hagut d’enfrontar a quatre fases amb un exigent repertori compost per obres de Schoenberg, Holst o Haydn; i un concert final, dirigint una orquestra de més de 60 intèrprets principalment de Llíria. En esta actuació, el programa ha sigut el mateix per als tres directors, compost per “Monologue (chamber 23) for chamber orchestra” d’Amparo Edo, amb una adaptació especial per a la competició; “Variacions rococó per a cello i orquestra” de Tchaikovsky, amb la solista Mar Bonet; i “Egmont (Obertura), Op.84” de Beethoven.

El concurs ha repartit més de 8.500 euros en premis econòmics i, a més, el guanyador podrà ser convidat a dirigir un concert en les orquestres col·laboradores. Estes són Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española, Orquestra de València, Orquesta Sinfónica de El Sistema de Venezuela, Orquestra ADDA-Simfònica de Alicante, Orquesta de Extremadura, Orquesta Filarmónica de Málaga, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Oviedo Filarmonía, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta Sinfónica de Andalucía.

 

 

4) MAUSOLEOS ROMANOS

Ciudad romana. S. I – II d.C. declarado BIC

Este espacio arqueológico conserva uno de los conjuntos arquitectónicos relacionados con el mundo funerario, más importantes de la antigua provincia romana de Hispania.

Estos monumentos funerarios formaban parte de la antigua necrópolis de Edeta. Se conservan los restos de dos monumentos funerarios dispuestos junto con una de las principales vías de la entrada a la ciudad romana.

Junto a la vía necrópolis, se encuentra el umbral de la entrada al recinto funerario constituido por cuatro losas con la inscripción latina P. CLODIVS EVTYCHVS SIBI ET CLODIAE NATALI VXORI CARISSIMAE que significa “P. Clodio Eutico lo construyó para sí y para Clodia Natalia, su amadísima esposa”.

El primer monumento tiene la fachada decorada con pilastras acanaladas y una cámara interior con dos bancos corridos donde se celebraban las fiestas de los parientes. El segundo monumento pertenece al grupo de sepulcros turriformes y conserva una losa con un orificio central para realizar las libaciones que tapa una cavidad cúbica donde se depositaban las incineraciones y los ajuares funerarios.

Un audiovisual dedicado al mundo funerario romano puede contemplarse en una de las salas de este sótano arqueológico.